Vuosikirja 2018

Toimituskunta: Raine Koskimaa, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen (toim.)

Tekninen toimitustyö ja taitto: Jonne Arjoranta

Korjausluku: Tanja Välisalo

Lataa koko vuosikirja yhtenä PDF-tiedostona tai EPUB-tiedostona.

Sisällys

Kansi, julkaisutiedot, sisällysluettelo.

Johdanto

  1. Raine Koskimaa, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa ja Jaakko Suominen: Johdanto, 1–4. (pdf)

Artikkelit

  1. Jaakko Suominen, Petri Saarikoski ja Markku Reunanen: Digitaalisen kilpapelaamisen esihistoriaa Suomessa 1980-luvulta 1990-luvun puoliväliin, 5–34. (pdf)
  2. Veli-Matti Karhulahti, Jukka Vahlo ja Aki Koponen: Tasavallan core-gamer: Videopelaamisen piirteet Suomessa, Kanadassa ja Japanissa, 35–59. (pdf)

Katsaukset

  1. Katriina Heljakka: Kasuaalista kilpailulliseksi: Tutkijan autoetnografinen reflektio Mölkyn MM-kilpailuista 2018, 60–76. (pdf)
  2. Riikka Aurava: Peli ja leikki kansallisessa opetussuunnitelmassa, 77–92. (pdf)
  3. Tuomas Ali-Hokka: Lähtisitkö kanssani luolastoon? Kuvailun merkitys AD&D-pöytäroolipelissä ja pelimoduuleissa, 93–100. (pdf)

Lektiot

  1. Annakaisa Kultima: Pelitutkimus tarvitsee pelisuunnittelun praxiologiaa, 101–104. (pdf)
  2. Riitta Matilainen: Ajanvieterahapelaamisen tuottaminen ja kuluttaminen 1900-luvun Suomessa, 105–110. (pdf)
  3. Tero Pasanen: Kohut ja moraalipaniikit pelimedian kulttuurisina siirtymäriitteinä, 111–114. (pdf)
  4. Jukka Vahlo: Videopelikokemuksen kansanomaisuus, 115–120. (pdf)

Muistokirjoitukset ja arviot

  1. J. Tuomas Harviainen: Bernard Louis De Koven (15.10.1941–24.03.2018), 121–122. (pdf)
  2. Tanja Välisalo: Fans and Videogames: Histories, Fandom, Archives, 123–125. (pdf)

CC BY-NC-ND 4.0 Kirjoittajat ja Pelitutkimuksen vuosikirja 2018

ISSN 1798-355X

www.pelitutkimus.fi