Pelialan opinnäytetyökilpailua on järjestetty vuodesta 2013, ensin DiGRA Finlandin toimesta professori Olli Sotamaan koordinoimana ja vuodesta 2017 alkaen Suomen pelitutkimuksen seuran toimesta. Neogames Finland on ollut alusta alkaen tärkeä yhteistyökumppani opinnäytetyökilpailun järjestämisessä.
Pelialan opinnäytekilpailun tavoite on tehdä näkyväksi pelien ja leikin parissa tehtävää korkeatasoista suomalaista koulutus- ja tutkimustyötä, joka näyttäytyy moninaisesti ja ajankohtaisesti korkeakoulujen opinnäytetöissä. Pelialan opinnäytetyökilpailussa on kaksi sarjaa: pro gradu -tutkielmat ja ammattikorkeakoulujen lopputyöt. Raadin jäsenet ovat eri yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen pelitutkijoita ja opetushenkilökuntaa, minkä lisäksi raadissa on Neogames Finlandin edustaja.
Pelialan opinnäytetyökilpailu 2023
Kilpailun voittajat ja raadin jäsenet
Yliopistosarjan voittaja
Niko Nikkilä (Turun yliopisto): Pöytäroolipelit lukukokemuksena: Kerronnallinen ja ohjeistava teksti Dungeons & Dragons -fantasiakokemuksen luojina
Ammattikorkeakoulusarjan voittaja
Ville Mutka (Laurea-ammattikorkeakoulu): Kun Dragonborn-barbaari tulikin puhuneeksi: Opinnäytetyö lauta- ja roolipelien vaikutuksista matalan kynnyksen mielenterveystyössä
Kunniamaininta
Sanni Teukku (Jyväskylän yliopisto): Teknostressi digitaalisissa peleissä: Case Genshin Impact
Raadin jäsenet
Marko Siitonen (puheenjohtaja, Jyväskylän yliopisto), Derek Fewster (Helsingin yliopisto), Markku Reunanen (Aalto-yliopisto), Johan Kalmanlehto (Jyväskylän yliopisto), Henry Korkeila (Turun yliopisto), Tanja Korhonen (Kajaanin ammattikorkeakoulu), Suvi Latva (Neogames Finland)
Pelialan opinnäytetyökilpailu 2022
Kilpailun voittajat ja raadin jäsenet
Yliopistosarjan voittaja
Samuel Poirier-Poulin (Tampereen yliopisto): The Wounds That Never Healed: An Analysis of Videoludic Trauma in Cry of Fear
Ammattikorkeakoulusarjan voittaja
Leena Hirvonen (Karelia-ammattikorkeakoulu): Unity digitaalisen oppimateriaalin tuottamisen välineenä
Kunniamainnat
Abhishek Jaiswal (Aalto-yliopisto): Less input, more output: Investigating multiple purpose game mechanics
Mikko Voima (Tampereen ammattikorkeakoulu): Klondike solitaire solvability
Raadin jäsenet
Marko Siitonen (puheenjohtaja, Jyväskylän yliopisto), Derek Fewster (Helsingin yliopisto), Markku Reunanen (Aalto-yliopisto), Johan Kalmanlehto (Jyväskylän yliopisto), Henry Korkeila (Turun yliopisto), Tanja Korhonen (Kajaanin ammattikorkeakoulu), Suvi Latva (Neogames Finland)
Pelialan opinnäytetyökilpailu 2021
Kilpailun voittajat ja raadin jäsenet
Yliopistosarjan voittaja
Mikaela Kumlander (Tampereen yliopisto): Lautapelit ja niiden sisällönkuvailu Suomen yleisissä kirjastoissa
Ammattikorkeakoulusarjan voittaja
Sonja Hämäläinen (Humanistinen ammattikorkeakoulu): Pedagoginen pakopeli kokemuksellisen oppimisen välineenä: Case liikenneturvallisuus
Kunniamaininta
Heidi Säynevirta (Helsingin yliopisto): ”Tää on ainut harrastus, joka mulla enää on!” Digitaalinen pelaaminen etäkoulua käyvien lasten arjessa
Raadin jäsenet
Marko Siitonen (puheenjohtaja, Jyväskylän yliopisto), Derek Fewster (Helsingin yliopisto), Markku Reunanen (Aalto-yliopisto), Susi Nousiainen (Lapin yliopisto), Henry Korkeila (Turun yliopisto), Suvi Latva (Neogames Finland)
Pelialan opinnäytetyökilpailu 2020
Kilpailun voittajat ja raadin jäsenet
Yliopistosarjan voittaja
Solip Park (Aalto-yliopisto): Display the Gameplay but Playfully: Visual discourse analysis and comic-based research on game museums in Finland and South Korea
Ammattikorkeakoulusarjan voittaja
Sanna-Kaisa Lamminpää (Tampereen ammattikorkeakoulu): Designing Video Game Characters Based on an Unfamiliar Culture: Case Skábma
Raadin jäsenet
Marko Siitonen (puheenjohtaja, Jyväskylän yliopisto), Usva Friman (Tampereen yliopisto), Derek Fewster (Helsingin yliopisto), Maria Ruotsalainen (Jyväskylän yliopisto), Henry Korkeila (Turun yliopisto), Suvi Latva (Neogames Finland)
Pelialan opinnäytetyökilpailu 2019
Kilpailun voittajat
Yliopistosarjan voittaja
Isabella Aura (Jyväskylän yliopisto): ”Mä haluun leikkiä jonku kanssa kenellä on Pokémoneja”: Digitaaliset pelit lasten sosiaalisissa suhteissa
Ammattikorkeakoulusarjan voittaja
Selja Tanskanen (Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu): Player immersion in video games: Designing an immersive game project
Kunniamaininnat
Minna Vasarainen (Helsingin yliopisto): Hakkerietiikkaa vai tilannetajua? Eettinen sensitiivisyys pelinkehityksessä
Ville Nikander (Turun yliopisto): Yllätyslaatikoita, virtuaaliaseita ja uhkapelejä! Counter-Strike: Global Offensive -pelin virtuaaliesineisiin liittyvä uhkapelaaminen ja sen esittäminen YouTubessa
Lauri Kuusela: Avoin ja matalan kynnyksen eSports -toiminta: Toimintamalli Turku Game Academylle
Pelialan opinnäytetyökilpailu 2018
Kilpailun voittajat
Yliopistosarjan voittaja
Tove Brantberg (Aalto-yliopisto): Staging sociality in team-based games
Ammattikorkeakoulusarjan voittaja
Marika Nieminen (Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu): Psychology in character design: Creation of a character design tool
Kunniamaininnat
Pauliina Ikäheimo (Aalto-yliopisto): Player attitude toward advertising in free-to-play mobile games: An empirical study of around-game advertising
Janne Laine & Juho Ylisiurua (Kajaanin ammattikorkeakoulu): Dataorientoitunut suunnittelu ja funktionaalinen ohjelmointi Unityssä
Pelialan opinnäytetyökilpailu 2017
Kilpailun voittajat
Yliopistosarjan voittaja
Susi Vaasjoki (Helsingin yliopisto): Linguistic Assimilation to Gendered Avatars: Designing A Case Study in World of Warcraft
Ammattikorkeakoulusarjan voittaja
Ilona Lamminen (Turun ammattikorkeakoulu): Noppia ja sanataidetta: Roolipelikerho kirjastossa
Kunniamaininta
Teemu Jönkkäri (Tampereen teknillinen yliopisto): Työmuistipelin suunnittelu ikäihmisille
Pelialan opinnäytetyökilpailu 2016
Kilpailun voittajat
Yliopistosarjan voittaja
Max Sjöblom (Aalto-yliopisto): Watching others play: a uses and gratifications approach to video game streaming motives
Ammattikorkeakoulusarjan voittaja
Daniela Yli-Kiikka (Kajaanin ammattikorkeakoulu): Designing the user interface for Wizard Wars
Pelialan opinnäytetyökilpailu 2015
Kilpailun voittajat
Yliopistosarjan voittaja
Otso Hannula (Aalto-yliopisto): Game Structure in Knowledge Co-creation
Ammattikorkeakoulusarjan voittaja
Minttu Meriläinen (Kajaanin ammattikorkeakoulu): Väriopin soveltaminen pelinkehityksessä
Pelialan opinnäytetyökilpailu 2014
Kilpailun voittajat
Yliopistosarjan voittaja
Usva Friman (Turun yliopisto): Pelimaailmojen fantastiset naiset: Digitaalisten pelien hahmoesitykset ja niiden tutkimus
Ammattikorkeakoulusarjan voittaja
Emilia Nurminen (Tampereen ammattikorkeakoulu): Marketing in Game Design
Pelialan opinnäytetyökilpailu 2013
Kilpailun voittajat
Voittaja
Gabriela Rodríguez (Turun yliopisto): Learning in Digital Games: A Case Study of a World of Warcraft Guild
Kunniamaininta
Eevi Korhonen (Tampereen ammattikorkeakoulu): Evaluating Usability of Games: A Study of Four Facebook Games Using Heuristic Evaluation