Toimituskunta: Raine Koskimaa (päätoimittaja), Jaakko Suominen, Frans Mäyrä, J. Tuomas Harviainen, Usva Friman, Jonne Arjoranta
Tekninen toimitustyö ja taitto: Jonne Arjoranta & Tero Kerttula
Lataa koko vuosikirja yhtenä PDF-tiedostona tai EPUB-tiedostona.
Sisällys
Kansi, julkaisutiedot, sisällysluettelo.
Johdanto
- Raine Koskimaa, Jonne Arjoranta, Usva Friman, J. Tuomas Harviainen, Frans Mäyrä, Jaakko Suominen: Johdanto, 1–3. (pdf)
Artikkelit
- Meri-Tuulia Kaarakainen, Osmo Kivinen ja Heikki Hutri: Pelit ja pelaaminen sosiaalisena oppimisympäristönä, 4–22. (pdf)
- Usva Friman: Sukupuolittuneen pelikulttuurin tutkimuksen lähtökohdat, 23–38. (pdf)
- Merja Koivula ja Marleena Mustola: Leikisti pelissä – pohdintaa lasten digitaalisesta leikistä, 39–53. (pdf)
- Johannes Koski: Pelaajien Pokémon: Twitch Plays Pokémon ja Pokémon-videopelien pelaajalähtöiset muokkaukset, 54–71. (pdf)
- Jaakko Suominen: Suomen ensimmäinen konsolipelibuumi 1988–1994 tietokonelehdistön ja pelaajien muistitiedon kautta tarkasteltuna, 72–98. (pdf)
- Katriina Heljakka: Leikkitieto 2015: Pelillistyvä nukkeleikki leikillisen käänteen aikakaudella, 99–119. (pdf)
- Tero Pasanen: Pelaaja on pelaajalle susi: kriittinen analyysi DayZ:n vallitsevasta pelitavasta, 120–132. (pdf)
Katsaukset
- Iiro Rantanen, Tapani N. Liukkonen, Sami Hyrynsalmi ja Jouni Smed: Mobiilipelien menestystekijät, 133–144. (pdf)
- Tuomas Mäkilä, Lauri Viinikkala, Timo Korkalainen ja Teijo Lehtonen: Reaali- ja pelimaailman risteyksessä: Kokemuksia tutkimustietoon perustuvien lisätyn todellisuuden pelien kehittämisestä, 145–158. (pdf)
Lektiot ja muistokirjoitukset
- Arjoranta, Jonne: Lectio Praecursoria, 159–162. (pdf)
- Karhulahti, Veli-Matti: Lectio Praecursoria, 163–164. (pdf)
- Stenros, Jaakko: Lectio Praecursoria, 165–167. (pdf)
- Harviainen, J. Tuomas: Muistokirjoitus: Brian Sutton-Smith ja Greg Lastowka, 168–170. (pdf)
CC BY-NC-ND 4.0 Kirjoittajat ja Pelitutkimuksen vuosikirja 2015
ISBN 978-952-03-0030-2 (epub), 978-952-03-0028-9 (pdf)
www.pelitutkimus.fi