Pelialan opinnäytetyökilpailu

Pelialan opinnäytetyökilpailua on järjestetty vuodesta 2013, ensin DiGRA Finlandin toimesta professori Olli Sotamaan koordinoimana ja vuodesta 2017 alkaen Suomen pelitutkimuksen seuran toimesta. Neogames Finland on ollut alusta alkaen tärkeä yhteistyökumppani opinnäytetyökilpailun järjestämisessä.

Pelialan opinnäytekilpailun tavoite on tehdä näkyväksi pelien ja leikin parissa tehtävää korkeatasoista suomalaista koulutus- ja tutkimustyötä, joka näyttäytyy moninaisesti ja ajankohtaisesti korkeakoulujen opinnäytetöissä. Pelialan opinnäytetyökilpailussa on kaksi sarjaa: pro gradu -tutkielmat ja ammattikorkeakoulujen lopputyöt. Raadin jäsenet ovat eri yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen pelitutkijoita ja opetushenkilökuntaa, minkä lisäksi raadissa on Neogames Finlandin edustaja.

Pelialan opinnäytetyökilpailu 2023

Kilpailun voittajat ja raadin jäsenet

Yliopistosarjan voittaja

Niko Nikkilä (Turun yliopisto): Pöytäroolipelit lukukokemuksena: Kerronnallinen ja ohjeistava teksti Dungeons & Dragons -fantasiakokemuksen luojina

Ammattikorkeakoulusarjan voittaja

Ville Mutka (Laurea-ammattikorkeakoulu): Kun Dragonborn-barbaari tulikin puhuneeksi: Opinnäytetyö lauta- ja roolipelien vaikutuksista matalan kynnyksen mielenterveystyössä

Kunniamaininta

Sanni Teukku (Jyväskylän yliopisto): Teknostressi digitaalisissa peleissä: Case Genshin Impact

Raadin jäsenet

Marko Siitonen (puheenjohtaja, Jyväskylän yliopisto), Derek Fewster (Helsingin yliopisto), Markku Reunanen (Aalto-yliopisto), Johan Kalmanlehto (Jyväskylän yliopisto), Henry Korkeila (Turun yliopisto), Tanja Korhonen (Kajaanin ammattikorkeakoulu), Suvi Latva (Neogames Finland)

Pelialan opinnäytetyökilpailu 2022

Kilpailun voittajat ja raadin jäsenet

Yliopistosarjan voittaja

Samuel Poirier-Poulin (Tampereen yliopisto): The Wounds That Never Healed: An Analysis of Videoludic Trauma in Cry of Fear

Ammattikorkeakoulusarjan voittaja

Leena Hirvonen (Karelia-ammattikorkeakoulu): Unity digitaalisen oppimateriaalin tuottamisen välineenä

Kunniamainnat

Abhishek Jaiswal (Aalto-yliopisto): Less input, more output: Investigating multiple purpose game mechanics

Mikko Voima (Tampereen ammattikorkeakoulu): Klondike solitaire solvability

Raadin jäsenet

Marko Siitonen (puheenjohtaja, Jyväskylän yliopisto), Derek Fewster (Helsingin yliopisto), Markku Reunanen (Aalto-yliopisto), Johan Kalmanlehto (Jyväskylän yliopisto), Henry Korkeila (Turun yliopisto), Tanja Korhonen (Kajaanin ammattikorkeakoulu), Suvi Latva (Neogames Finland)

Pelialan opinnäytetyökilpailu 2021

Kilpailun voittajat ja raadin jäsenet

Yliopistosarjan voittaja

Mikaela Kumlander (Tampereen yliopisto): Lautapelit ja niiden sisällönkuvailu Suomen yleisissä kirjastoissa

Ammattikorkeakoulusarjan voittaja

Sonja Hämäläinen (Humanistinen ammattikorkeakoulu): Pedagoginen pakopeli kokemuksellisen oppimisen välineenä: Case liikenneturvallisuus

Kunniamaininta

Heidi Säynevirta (Helsingin yliopisto): ”Tää on ainut harrastus, joka mulla enää on!” Digitaalinen pelaaminen etäkoulua käyvien lasten arjessa

Raadin jäsenet

Marko Siitonen (puheenjohtaja, Jyväskylän yliopisto), Derek Fewster (Helsingin yliopisto), Markku Reunanen (Aalto-yliopisto), Susi Nousiainen (Lapin yliopisto), Henry Korkeila (Turun yliopisto), Suvi Latva (Neogames Finland)

Pelialan opinnäytetyökilpailu 2020

Kilpailun voittajat ja raadin jäsenet

Yliopistosarjan voittaja

Solip Park (Aalto-yliopisto): Display the Gameplay but Playfully: Visual discourse analysis and comic-based research on game museums in Finland and South Korea

Ammattikorkeakoulusarjan voittaja

Sanna-Kaisa Lamminpää (Tampereen ammattikorkeakoulu): Designing Video Game Characters Based on an Unfamiliar Culture: Case Skábma

Raadin jäsenet

Marko Siitonen (puheenjohtaja, Jyväskylän yliopisto), Usva Friman (Tampereen yliopisto), Derek Fewster (Helsingin yliopisto), Maria Ruotsalainen (Jyväskylän yliopisto), Henry Korkeila (Turun yliopisto), Suvi Latva (Neogames Finland)

Pelialan opinnäytetyökilpailu 2019

Kilpailun voittajat

Yliopistosarjan voittaja

Isabella Aura (Jyväskylän yliopisto): ”Mä haluun leikkiä jonku kanssa kenellä on Pokémoneja”: Digitaaliset pelit lasten sosiaalisissa suhteissa

Ammattikorkeakoulusarjan voittaja

Selja Tanskanen (Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu): Player immersion in video games: Designing an immersive game project

Kunniamaininnat

Minna Vasarainen (Helsingin yliopisto): Hakkerietiikkaa vai tilannetajua? Eettinen sensitiivisyys pelinkehityksessä

Ville Nikander (Turun yliopisto): Yllätyslaatikoita, virtuaaliaseita ja uhkapelejä! Counter-Strike: Global Offensive -pelin virtuaaliesineisiin liittyvä uhkapelaaminen ja sen esittäminen YouTubessa

Lauri Kuusela: Avoin ja matalan kynnyksen eSports -toiminta: Toimintamalli Turku Game Academylle

Pelialan opinnäytetyökilpailu 2018

Kilpailun voittajat

Yliopistosarjan voittaja

Tove Brantberg (Aalto-yliopisto): Staging sociality in team-based games

Ammattikorkeakoulusarjan voittaja

Marika Nieminen (Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu): Psychology in character design: Creation of a character design tool

Kunniamaininnat

Pauliina Ikäheimo (Aalto-yliopisto): Player attitude toward advertising in free-to-play mobile games: An empirical study of around-game advertising

Janne Laine & Juho Ylisiurua (Kajaanin ammattikorkeakoulu): Dataorientoitunut suunnittelu ja funktionaalinen ohjelmointi Unityssä

Pelialan opinnäytetyökilpailu 2017

Kilpailun voittajat

Yliopistosarjan voittaja

Susi Vaasjoki (Helsingin yliopisto): Linguistic Assimilation to Gendered Avatars: Designing A Case Study in World of Warcraft

Ammattikorkeakoulusarjan voittaja

Ilona Lamminen (Turun ammattikorkeakoulu): Noppia ja sanataidetta: Roolipelikerho kirjastossa

Kunniamaininta

Teemu Jönkkäri (Tampereen teknillinen yliopisto): Työmuistipelin suunnittelu ikäihmisille

Pelialan opinnäytetyökilpailu 2016

Kilpailun voittajat

Yliopistosarjan voittaja

Max Sjöblom (Aalto-yliopisto): Watching others play: a uses and gratifications approach to video game streaming motives

Ammattikorkeakoulusarjan voittaja

Daniela Yli-Kiikka (Kajaanin ammattikorkeakoulu): Designing the user interface for Wizard Wars

Pelialan opinnäytetyökilpailu 2015

Kilpailun voittajat

Yliopistosarjan voittaja

Otso Hannula (Aalto-yliopisto): Game Structure in Knowledge Co-creation

Ammattikorkeakoulusarjan voittaja

Minttu Meriläinen (Kajaanin ammattikorkeakoulu): Väriopin soveltaminen pelinkehityksessä

Pelialan opinnäytetyökilpailu 2014

Kilpailun voittajat

Yliopistosarjan voittaja

Usva Friman (Turun yliopisto): Pelimaailmojen fantastiset naiset: Digitaalisten pelien hahmoesitykset ja niiden tutkimus

Ammattikorkeakoulusarjan voittaja

Emilia Nurminen (Tampereen ammattikorkeakoulu): Marketing in Game Design

Pelialan opinnäytetyökilpailu 2013

Kilpailun voittajat

Voittaja

Gabriela Rodríguez (Turun yliopisto): Learning in Digital Games: A Case Study of a World of Warcraft Guild

Kunniamaininta

Eevi Korhonen (Tampereen ammattikorkeakoulu): Evaluating Usability of Games: A Study of Four Facebook Games Using Heuristic Evaluation