Suomen Pelitutkimuksen Seura ry on myöntänyt vuoden 2025 pelialan opinnäytetyökilpailun palkinnot Enja Heikkilälle ja Santeri Salmirinteelle Jyväskylän yliopistosta sekä Antti Keinäselle Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta. Lisäksi kunniamaininnan sai Ilia Chichkanov Jyväskylän ammattikorkeakoulusta.
Raati haluaa kiittää kilpailuun osallistuneita ja heidän ohjaajiaan sekä edelleen kannustaa pelejä ja pelialaa opiskelevia laajentamaan peleihin liittyvää ymmärrystä ja tutkimusta niin rajapintojen, rajojen kuin näkökulmien kautta. Vuosittainen pelialan opinnäyteyökilpailu ja siihen ilmoitettujen töiden aiheiden sekä lähestymiskulmien laajuus todistaa kerta toisensa jälkeen, miten moni- ja poikkitieteellistä pelitutkimus sekä peleihin liittyvä opiskelu Suomessa on. Tämä vuosi ei ollut poikkeus, vaan päinvastoin aiheina kilpailutöissä oli niin pelisuunnitteluun liittyvät ulottuvuudet ja pelituotannon eri vaiheiden tarkastelu, kuin pelihahmojen tekoälyn suunnittelu sekä pelikokemuksen muodostuminen eri näkökulmista. Käytetyt metodit myös vaihtelivat teknisistä ja käytännöllisistä soveltaviin ja teoreettisiin. Kuten aina, hyvin tehty opinnäytetyö on oiva esimerkki tekijänsä tietotaidoista, jota on tuettu oikein ohjaajien ja koulutuksen kautta.
Pelien tekemiseen tarkoitetut työkalut sekä suunnittelutavat ovat olleet viime vuosina yhä enemmän saatavilla kaikille kiinnostuneille. Pelien tekeminen idealampun syttymisestä julkaistuun artifaktiin on pitkä matka. Pelillä usein on suotavaa olla jokin tavoite ja muoto, jota pelintekijät visualisoivat eri tavoin. Askeleita on siis useita, ja jokainen peli on loppujen lopuksi tekijöidensä näköinen. Tämän prosessin eri kohtia käsitellään voittajatöissä eri näkökulmista ja eri vaiheista.
Enja Heikkilä & Santeri Salmirinne (Jyväskylän yliopisto) voittivat yliopistosarjan työllään Does Horror Game Music Make You Anxious? Exploring Horror Music’s Effect on Players: A Mixed Method Study. Opinnäytteessä tutkitaan sitä, miten musiikin käyttö voi lisätä tai vähentää pelaajan kokemaa ahdistusta sekä ahdistuksen vaikutusta pelaajan tekemiin päätöksiin. Musiikin käytön tehokkuutta on tutkittu muissa medioissa jo pitkään, ja pelinkehittäjät tunnustavatkin että hyvin käytetty musiikki luo tunnelmallisuutta peliin roimasti. Pelien osalta tutkimusta aiheesta on tehty verrattain vähemmän, kuin muita pelientekemiseen liittyviä osa-alueita, joten tämä työ tuo arvokkaan lisän tutkimusalueeseen. Raati arvosti työssä eritoten helppolukuisuutta, laajaa lähteiden käyttöä, hyvin valittuja menetelmiä, sekä rehellistä tutkimuksen rajoitteiden tunnustamista.
Työ on avoimesti saatavilla osoitteessa https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202409045815
Antti Keinänen (Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu) voitti AMK-sarjan työllään Effects of 3D Modularity in Multi-person Pipelines. Opinnäyte käsittelee pelinkehityksessä usein käytettyä 3D-mallinnettujen osien modulaarisuutta, jonka avulla kehityskaari lyhenee, osien teema pysyy koherenttina, ja tarjoaa tasosuunnittelijoille tarvittavat palaset niin luolastojen kuin kaupunkien luomiseen. Työ myös esittelee 3D-modulaarisuuden hyötyjä ja luontiprosessia, jonka lopputuloksena on teemaltaan, mutta ei tilaltaan tai käyttötarkoitukseltaan, eheä modulaarinen paketti. Raati arvosti työssä käytännön osaamista joka taipuu helposti ymmärrettäväksi tekstiksi, sitä että työ pysyy yhtenäisenä, sekä työn monitieteisyyttä.
Työ on avoimesti saatavilla osoitteessa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120833646
Raati on myös päättänyt myöntää yhden kunniamaininnan, jonka on saanut Ilia Chichkanov (Jyväskylän ammattikorkeakoulu) työllään Development of a Swimming Game AI. Työssä keskitytään tekoälyn luomiseen, jonka avulla sitä höydyntävät pelihahmot toimivat dynaamisesti ja moniulotteisesti luoden enemmän realistisesti käyttäytyviä hahmoja. Täten luotu tekoäly mahdollistaa paremman immersiotason ja kokemuksellisuuden. Raati arvosti työssä hybridimallin käyttöä ja tekoälymallien luomisen rajoitteita käytetyistä työkaluista johtuen.
Työ on avoimesti saatavilla osoitteessa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736574
Pelialan opinnäytetyökilpailu järjestettiin nyt kolmattatoista kertaa. Opinnäytetyökilpailu tuo esille joka vuosi uusia näkökulmia, metodeita, aiheita, joiden kautta pelialan koulutus ja tutkimus Suomessa osaltaan pysyy laaja-alaisena sekä aina eteenpäin kehittyvänä. Palkinnot jakavat yhteistyössä Suomen pelitutkimuksen seura sekä suomalaisen pelialan kattojärjestö Neogames Finland. Kilpailuun tänä vuonna osallistui kaksikymmentäkahdeksan työtä eri oppiaineista ja tieteenaloilta niin yliopistoista kuin ammattikorkeakouluista kautta maan.
In English
The Finnish Society for Game Research has awarded the 2025 Game Thesis Competition prizes to Enja Heikkilä and Santeri Salmirinne from the University of Jyväskylä and Antti Keinänen from the South-Eastern Finland University of Applied Sciences. In addition, an honorable mention was given to Ilia Chichkanov from the Jyväskylä University of Applied Sciences.
The jury would like to thank the participants in the competition and their supervisors and to continue to encourage those in the field of game studies and the game industry to expand their understanding and research related to games through frameworks, boundaries and perspectives. The annual game studies thesis competition and the breadth of topics and approaches submitted to it prove time and again how multidisciplinary and interdisciplinary game research and game-related studies are in Finland. This year was no exception; on the contrary, the topics of the competition entries included numerous dimensions of the game design and the examination of different stages of game production, as well as the design of game character artificial intelligence and the formation of gaming experience from different perspectives. The methods used also varied from technical and practical to applied and theoretical. As always, a well-done thesis is a great example of the know-how of its author, which has been properly supported through supervisors and the degree programme.
In recent years, the tools and design methods intended for making games have been made increasingly available to everyone interested. Making games is a long journey from the moment the idea comes to life to the published artifact. It is often desirable for a game to have an end goal and a form that game creators visualize in different ways. There are therefore several steps, and each game ultimately reflects its creators. Different points of this process are discussed in the winning entries from various perspectives and phases.
Enja Heikkilä & Santeri Salmirinne (University of Jyväskylä) won the university series with their work Does Horror Game Music Make You Anxious? Exploring Horror Music’s Effect on Players: A Mixed Method Study. The thesis investigates how the use of music can increase or decrease the anxiety experienced by a player and the effect of anxiety on the decisions made by a player. The effectiveness of the use of music has been studied in other media for ages, and game developers recognize that well-used music creates a great atmosphere in a game. There has been comparatively less research on audio in games than on other areas related to game development, so this thesis makes a valuable contribution to the research area. The jury particularly appreciated the work’s ease of reading, extensive use of sources, well-chosen methods, and honest recognition of the limitations of the research.
The work is openly available at https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202409045815
Antti Keinänen (Southeastern Finland University of Applied Sciences) won the UAS series with their work Effects of 3D Modularity in Multi-person Pipelines. The thesis deals with the modularity of 3D-modeled parts, which are often used in game development, which shortens the development cycle, keeps the theme of the parts coherent, and provides level designers with the necessary pieces to create both dungeons and cities. The work also presents the benefits of 3D modularity and the creation process, which results in a modular package that is coherent in theme, but not in space used or purpose. The jury appreciated the practical expertise in the work that is easily understandable, the fact that the work remains coherent, and the multidisciplinary nature of the work. The work is openly available at https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120833646
The jury has also decided to award one honorable mention, which was received by Ilia Chichkanov (Jyväskylä University of Applied Sciences) for their work Development of a Swimming Game AI. The work focuses on creating artificial intelligence, which allows game characters to act dynamically and multidimensionally, creating more realistically behaving characters. The artificial intelligence created in this way enables a better level of immersion and gaming experience. The jury appreciated the use of a hybrid model in the work and the limitations of creating artificial intelligence models due to the tools used. The work is openly available at https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736574
The gaming thesis competition was now organized for the thirteenth time. The thesis competition brings forward new perspectives, methods and topics every year, which help to ensure that game education and research in Finland remains broad-based and constantly evolving. The prizes are awarded in cooperation with the Finnish Society for Game Research and Neogames Finland, the umbrella organization for the Finnish game industry. This year, twenty-eight works from different subjects and disciplines from universities and UAS across the country participated in the competition.