Tulokset: Pelialan opinnäytekilpailu 2019

Vuoden 2019 pelialan opinnäytekilpailun palkinnot myönnettiin Isabella Auralle Jyväskylän yliopistosta ja Selja Tanskaselle Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta. Lisäksi raati myönsi kunniamaininnat Minna Vasaraiselle Helsingin yliopistosta ja Ville Nikanderille Turun yliopistosta sekä Lauri Kuuselalle Humanistisesta ammattikorkeakoulusta.

Isabella Aura voitti yliopistosarjan työllään “”Mä haluun leikkiä jonku kanssa kenellä on Pokémoneja” Digitaaliset pelit lasten sosiaalisissa suhteissa”. Työssä tutkittiin laadullisin menetelmin, havainnoimalla ja haastattelemalla, lasten kokemuksia digitaalisten pelien merkityksestä heidän sosiaalisissa suhteissaan ja sitä, miten pelit näyttäytyvät lasten sosiaalisissa suhteissa. Työn vahvuutena on yhteiskunnallisesti merkittävän, ajankohtaisen ja vaikeasti tutkittavan aiheen ansiokas jäsentäminen ja tutkiminen hyvin valituilla ja toteutetuilla menetelmillä. Työn erityisenä ansiona on lasten äänen tuominen kuuluviin asiassa, jossa useimmin vanhemmat ovat äänessä. Perinteisen pelitutkimuksen kentän ulkopuolelta tulevana työ tuo tuoreen näkökulman suomalaiseen pelitutkimukseen.

Yliopistosarjassa annettiin tänä vuonna kaksi kunniamainintaa. Minna Vasaraisen työ “Hakkerietiikkaa vai tilannetajua? Eettinen sensitiivisyys pelinkehityksessä” tuo filosofiseen pelitutkimukseen uuden näkökulman soveltamalla ja testaamalla muissa työympäristöissä kehitettyä etiikan käsitteistöä pelinkehitykseen. Laadulliseen haastatteluaineistoon nojaten Vasarainen edesauttaa pelinkehityksen eettistä teoriaa ja tuottaa uutta tietoa pelinkehittäjien moraalisesta ajattelusta.

Ville Nikanderin työ “Yllätyslaatikoita, virtuaaliaseita ja uhkapelejä! Counter-Strike: Global Offensive -pelin virtuaaliesineisiin liittyvä uhkapelaaminen ja sen esittäminen YouTubessa” tarttuu menestyksekkäästi ja monimenetelmällisesti ajankohtaiseen sekä monitahoiseen ilmiöön jossa yhdistyy pelitutkimus, ongelmapelaaminen, liiketoiminnan sekä live streaming.

Selja Tanskanen voitti ammattikorkeakoulusarjan työllään “Player immersion in video games: Designing an immersive game project”. Tanskasen työ rakentuu vahvasti Gordon Callejan kiistellylle immersiomallille, mutta soveltaa sitä kattavasti ja oivaltavasti. Tekijä myös hyödyntää taidokkaasti mainiota kyselyaineistoaan kehittämistyönsä pohjana, ja on luonut kiinnostavan projektin sen avulla

Kunniamaininnan ammattikorkeakoulusarjassa saanut Lauri Kuuselan työ “Yhteisöpedagogi, Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma Avoin ja matalan kynnyksen esports -toiminta. Toimintamalli Turku Game Academylle” kuvaa arvokasta yhteisöprojektia ja sen kirjoittaja on tehnyt erinomaista työstä osallistavassa datankeruussaan, jonka pohjalta esports-toiminnan suunnittelutyö toteutettiin.