Pelitutkimuksen vuosikirja 2016 on ilmestynyt – tilan tuntu peleissä, indie-pelien vuosikymmen sekä peliklassikko Kimblen historia

Pelitutkimuksen vuosikirja on vertaisarvioitu, avoin tiedejulkaisu.  Pelitutkimus on sekä monitieteinen tutkimusala että nuori akateeminen oppiaine, jonka parissa toimivien tutkijoiden huomion keskiössä on digitaalisten pelien erityisluonne. Nyt julkaistussa, järjestyksessään kahdeksannessa vuosikirjassa, käsitellään tilan tuntua ja paikantumisen politiikkoja Grand Theft Auto V –pelissä, riippumattomien pelituotantojen valtavirtaistumista viimeisen kymmenen vuoden aikana sekä suomalaisen peliklassikko Kimblen historiaa.

Vertaisarvioitujen tutkimusartikkelien lisäksi vuosikirjassa on katsausartikkeleita jotka käsittelevät lasten omaa pelisuunnittelua esiopetuksessa sekä kotimaisen lauta- ja roolipelaamisen järjestäytyneisyyttä. Mukana on myös arvio ensimmäisestä yksinomaan pelitutkimukseen keskittyvästä tutkimusmenetelmäoppaasta.

Pelitutkimuksen vuosikirjan päätoimittaja on professori Raine Koskimaa Jyväskylän yliopistosta. Toimituskuntaan kuuluvat lisäksi professorit Frans Mäyrä (Tampereen yliopisto) ja Jaakko Suominen (Turun yliopisto), apulaisprofessori Olli Sotamaa (Tampereen yliopisto), tutkijatohtori Jonne Arjoranta (Jyväskylän yliopisto) sekä tohtorikoulutettava Usva Friman (Turun yliopisto).

http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2016

19.12.2016

Raine Koskimaa

Pelitutkimuksen vuosikirja, päätoimittaja

raine.koskimaa@jyu.fi

This entry was posted in Tiedotteet and tagged . Bookmark the permalink. Comments are closed, but you can leave a trackback: Trackback URL.